A diszlexiaveszélyeztetettség gyanúja 5-6 éves, óvodás gyermekeknél merülhet fel abban az esetben, ha a szülő, az óvónő vagy a logopédus a következő jelenségeket tapasztalja:
- úgynevezett "rizikótényezők" (szülési sérülés, idegrendszeri sérülés, mozgásfejlődési zavar)
- megkésett beszédfejlődés
- nehezen induló nyelvi fejlődés
- szegényes szókincs, korlátozott beszédmegértés
- nehézkes verstanulás, rossz kifejezőkészség, szómegtalálási nehézségek
- elhúzódó pöszeség, hangátvetések, szótorzítások
- jó hallásvizsgálati eredmény ellenére gyakran visszakérdez
- mozgásban ügyetlen, kialakulatlan vagy keresztezett dominancia
- rossz ritmusérzék, dallamvisszaadás
- amuzikalitás
- szórt figyelem
Ha a fenti tünetek közül néhány együttes jelentkezése esetén részletes vizsgálat elvégzése szükséges.
A vizsgálat végzésének ideje
A diszlexia veszélyeztetettség szűrésének optimális időpontja a gyermek nagycsoportba lépésének időpontja.
A diszlexia prevenciós terápiát megelőzi:
- szűrővizsgálat gyorstesztekkel (Előrejelző gyorsteszt I-II.)
- anamnézisfelvétel
- részletes vizsgálat és kiegészítő vizsgálatok
A részletes vizsgálat:
- A beszéd vizsgálata
- A spontán beszéd vizsgálata
- A szókincs vizsgálata
- Az összefüggő beszéd vizsgálata
- A relációsviszony megértése
- Relációs szavak használatának vizsgálata
- A diszgrammatizmus
- A beszédhiba vizsgálata
- Nehéz szavak utánmondása
- A fogalomalkotás vizsgálata
- Különbség megfogalmazása
- Önálló vers- vagy mesemondás
- Hallási differenciálóképesség vizsgálata
- Térbeli tájékozódóképesség vizsgálata
- A dominancia megállapítása a kéz, szem, láb vonatkozásában
- A vízuális emlékezet vizsgálata: tárgyképre, formákra, jelekre vonatkozóan
- Vizuális minta követése, soralkotás
- Az auditív emlékezet vizsgálkata: hangra vonatkozóan, szavakra vonatkozóan, mondatokra vonatkozóan,történetre vonatkozóan.
- A vizuális percepció vizsgálata: formákra, irányokra, információs jelekre vonatkozóan.
- A mozgás megfigyelése
- A ritmusérzék vizsgálata: ritmikus taps ismétlése, mozgás és beszéd összerendezése, szóanalízis
- Rajzvizsgálat
Kiegészítő vizsgálatok:
- Bender A-teszt
- Dichotikus hallásvizsgálat
- A laterális dominancia
A vizsgálat következménye:
Amennyiben a vizsgálat diszlexia veszélyeztetettséget jelez, a nagycsoportos óvodást prevenciós terápiában részesíti a logopédus. Ha a részképességek zavara a nagycsoportos életkor végén, az iskolakezdés előtt derül ki, az óvodai tartózkodást ajánlatos egy évvel meghosszabbítani, s ezt az időt felhasználni a terápiára.
A diszlexia prevenciós órának egyik célja, hogy az olvasástanítás idejét meghosszabbítsa a diszlexia-veszélyeztetett gyermekek számára, nehogy a gyermek lassúbb haladása miatt elmaradjon az általános iskolai gyermekcsoporttól. El kell jutnunk odáig, hogy a gyermek birtokába jusson egy olyan eljárásnak, amellyel a nyomtatott beszédet megközelíti, a betűt a hanggal, a leírt szóképpel, a jelentéssel, a mondatot pedig egy gondolattal azonosítani tudja. A foglalkozások másik célja, hogy kialakuljanak az olvasástanuláshoz szükséges képességek a gyermekben. Ilyenek: a jó kifejezőkészség, a szavak artikulációs mozgássorának tudatosítása, az irány szerinti tájékozódás mind térben, mind a füzetlap síkján, az olvasás irányának elsajátítása.
A tüneteket négy csoportba osztjuk:
- Az olvasás-írásban fellépő tünetek
- Az olvasás hibái
- betűtévesztések
- betűkihagyások és -betoldások
- szótagkihagyások és -betoldások
- reverziók
- rossz kombinációk
- elővételezések
- ismétlések
- a betűk összeolvasásának súlyos megkésése kezdő olvasónál
- a szó olvasásának megtagadása
- Az olvasás tempójának lassúsága
- A szövegértés zavara
- A beszéd területén megnyilvánuló tünetek
- A magatartásban fellépő tünetek
- Egyéb területek:
- fejletlen ritmusérzék
- dominancia zavarok
- nehezen alakul ki a testséma
- ügyetlen finommozgások
- rossz tájékozódés térben és időben
|