Az iskolaérettség feltételei

Egy iskolaérett gyermeknek több szempontnak is meg kell felelnie ahhoz, hogy zökkenőmentesen vegye az iskolakezdéssel járó nehézségeket.
  1. Testi fejlettség
    Hat éves korára egy átlagos gyermek kb. 120-130 cm magas és 20-22 kg súlyú. Természetesen ettől felfelé és lefelé is lehetnek eltérések. Ha a gyermek súlya jóval az átlag alatt marad, felmerül a kérdés, fizikálisan bírja-e majd az iskolával járó, megnövekedett terhelést. A kisebb súlyú gyermekek fáradékonyabbak, teljesítményük hullámzóbb. Megkezdődik a fogváltás, jelezve a második alakváltás beindulását. Ez a változás az idegrendszer érettségéről tájékoztat. A fogváltás beindulása előtt a gyermek idegrendszerének nagy megterhelés lenne  a rendszeres, intenzív tanulás. A cipőfűző megkötésének képessége a finommozgások fejlettségéről, a térbeli tájékozódásról, a vízuális megfigyelőképességről tájékoztat.
  2. Ép érzékszervek
    Az írás, olvasás tanulásához nélkülözhetetlen a jól működő látás és hallás.
  3. Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés
    A helytelen ceruzafogás nehezíti az írástanulást.
  4. Az elemi mozgások összerendezettség
    Mellúszás, kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, külső talpélen járás, guggoló járás, szökdelés páros lábon és féllábon, fej emelgetés háton és hasonfekvésben. E mozgások pontatlan, hibás kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal.
  5. Jó egyensúlyérzék
    Az egyensúlyérzék bizonytalansága bizonyos idegrendszeri rendellenességre utal.
  6. Pontos finommozgások
    A vállövnek, csuklónak, ujjaknak mozgékonyaknak, függetleneknek kell lenniük. A jól irányítható kéz előfeltétele az írástanulásnak. A beszédmozgás is finommozgás.
  7. Keresztcsatornák
    Ennek jó működése biztosítja, hogy a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni a végtagjait.
  8. Testséma
    Fontos, hogy a gyermek ismerje saját testét, biztonsággal tájékozódjon rajta.
  9. Kézdominancia
    Fontos, hogy kialakult kézdominanciával rendelkezzen. A nem megfelelő kézzel történő írástanulás nehezíti az írás, olvasás elsajátítását, súlyosabb esetben beszédzavarhoz, személyiségzavarhoz vezethet.
  10. Lábdominancia
    A dominanciák akkor hibátlanok, ha azonos oldalra esnek.
  11. Szemdominancia
    Akkor jó, ha a domináns kéz oldalára esik.
  12. Füldominancia
    Akkor jó, ha a domináns kéz oldalára esik.
  13. A szemmozgás koordináltsága
    Az olvasás, írás megtanulását nehezíti, ha a két szem koordinálatlanul mozog, vagy nehezen fixál.
  14. Jó térérzékelés
  15. Térirányok felismerése térben és síkban
  16. Reprodukáló képesség térben és síkban
    fontos, hogy letudja utánozni, másolni, a látott mozdulatot, vagy síkban alkotott mintát.
  17. Soralkotás, sorritmus folytatása: térben és időben való soralkotási képesség.
  18. Szem-kéz koordináció
  19. Az iránykövetés képessége
  20. Biztos alak-háttér megkülönböztetés
  21. Alak-forma-szín-és nagyságállandóság
  22. Gestalt látás
  23. Azonosság felismerése: a betűfelismeréshez szükséges képesség
  24. Különbözőség felismerése
  25. Auditív megkülönböztetés
  26. Analizáló- szintetizáló képesség
  27. Átfordításai képesség
  28. Általános tájékozottság
  29. Beszédkészség
  30. Gondolkodás
  31. Problémamegoldó gondolkodás
  32. Emlékezet
  33. Figyelem
  34. Emberrajz
  35. Szocializáció
  36. Feladattudat
  37. Jó kudarctűrő képesség
  38. Felnőttekhez való viszony
A felsorolt alapképességek megléte biztosítja a sima iskolakezdést, az örömteli írás- és olvasástanulást. Ha a gyermek több területen gyengén teljesít, felmerül az iskolaéretlenség gyanúja. Mi történjen az iskolaéretlen gyermekkel?