Az iskolaérettség feltételei |
Egy iskolaérett gyermeknek több szempontnak is meg kell felelnie ahhoz, hogy zökkenőmentesen vegye az iskolakezdéssel járó nehézségeket.
- Testi fejlettség
Hat éves korára egy átlagos gyermek kb. 120-130 cm magas és 20-22 kg súlyú. Természetesen ettől felfelé és lefelé is lehetnek eltérések. Ha a gyermek súlya jóval az átlag alatt marad, felmerül a kérdés, fizikálisan bírja-e majd az iskolával járó, megnövekedett terhelést. A kisebb súlyú gyermekek fáradékonyabbak, teljesítményük hullámzóbb. Megkezdődik a fogváltás, jelezve a második alakváltás beindulását. Ez a változás az idegrendszer érettségéről tájékoztat. A fogváltás beindulása előtt a gyermek idegrendszerének nagy megterhelés lenne a rendszeres, intenzív tanulás. A cipőfűző megkötésének képessége a finommozgások fejlettségéről, a térbeli tájékozódásról, a vízuális megfigyelőképességről tájékoztat.
- Ép érzékszervek
Az írás, olvasás tanulásához nélkülözhetetlen a jól működő látás és hallás.
- Jó ceruzafogás, könnyed eszközkezelés
A helytelen ceruzafogás nehezíti az írástanulást.
- Az elemi mozgások összerendezettség
Mellúszás, kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, külső talpélen járás, guggoló járás, szökdelés páros lábon és féllábon, fej emelgetés háton és hasonfekvésben. E mozgások pontatlan, hibás kivitelezése az idegrendszer éretlenségére utal.
- Jó egyensúlyérzék
Az egyensúlyérzék bizonytalansága bizonyos idegrendszeri rendellenességre utal.
- Pontos finommozgások
A vállövnek, csuklónak, ujjaknak mozgékonyaknak, függetleneknek kell lenniük. A jól irányítható kéz előfeltétele az írástanulásnak. A beszédmozgás is finommozgás.
- Keresztcsatornák
Ennek jó működése biztosítja, hogy a gyermek egymástól függetlenül tudja mozgatni a végtagjait.
- Testséma
Fontos, hogy a gyermek ismerje saját testét, biztonsággal tájékozódjon rajta.
- Kézdominancia
Fontos, hogy kialakult kézdominanciával rendelkezzen. A nem megfelelő kézzel történő írástanulás nehezíti az írás, olvasás elsajátítását, súlyosabb esetben beszédzavarhoz, személyiségzavarhoz vezethet.
- Lábdominancia
A dominanciák akkor hibátlanok, ha azonos oldalra esnek.
- Szemdominancia
Akkor jó, ha a domináns kéz oldalára esik.
- Füldominancia
Akkor jó, ha a domináns kéz oldalára esik.
- A szemmozgás koordináltsága
Az olvasás, írás megtanulását nehezíti, ha a két szem koordinálatlanul mozog, vagy nehezen fixál.
- Jó térérzékelés
- Térirányok felismerése térben és síkban
- Reprodukáló képesség térben és síkban
fontos, hogy letudja utánozni, másolni, a látott mozdulatot, vagy síkban alkotott mintát.
- Soralkotás, sorritmus folytatása: térben és időben való soralkotási képesség.
- Szem-kéz koordináció
- Az iránykövetés képessége
- Biztos alak-háttér megkülönböztetés
- Alak-forma-szín-és nagyságállandóság
- Gestalt látás
- Azonosság felismerése: a betűfelismeréshez szükséges képesség
- Különbözőség felismerése
- Auditív megkülönböztetés
- Analizáló- szintetizáló képesség
- Átfordításai képesség
- Általános tájékozottság
- Beszédkészség
- Gondolkodás
- Problémamegoldó gondolkodás
- Emlékezet
- Figyelem
- Emberrajz
- Szocializáció
- Feladattudat
- Jó kudarctűrő képesség
- Felnőttekhez való viszony
A felsorolt alapképességek megléte biztosítja a sima iskolakezdést, az örömteli írás- és olvasástanulást. Ha a gyermek több területen gyengén teljesít, felmerül az iskolaéretlenség gyanúja. Mi történjen az iskolaéretlen gyermekkel? |